De 20 beste tips

  • 21 mei 2025

Doorgewinterde doorrijders kunnen de volgende pagina’s gerust overslaan. Maar voor het grootste deel van de motorrijders geldt toch wel dat zij de motor in de koude maanden laten staan en pas als voorzichtig de lentezon begint door te breken weer van stal halen. We hebben voor de eerste meters of ter voorbereiding op een zomerse motortrip de beste tips voor je verzameld voor een probleemloze ervaring.

VERZEKERINGEN
Wist je dat de KNMV al sinds 1946 specifieke motorverzekeringen aanbiedt? En dat KNMV Verzekeringen de “uitvinder” is van onder meer de winterstop, de nieuwwaarderegeling en de aankoopwaarderegeling? Maar ook al heb je geen KNMV Verzekering dan is het volgende ook voor jou van belang bij de seizoenstart:

1. Maak je gebruik van de winterstop regeling?
De meeste winterstops bij verzekeringen lopen midden februari of op 1 maart af, maar check voor de zekerheid wat er in jouw polis staat om te voorkomen dat je onverzekerd de weg op gaat.

2. Heb je je motor geschorst?
Meld die dan op de RDW-site (rdw.nl) weer aan. Je moet dan wel weer wegenbelasting, officieel motorrijtuigenbelasting, gaan betalen en je verzekering activeren.

3. Zomertijddekking?
Sommige verzekeringen bieden een ‘zomertijddekking’ aan, houd ook hierbij goed de ingangsdatum in de gaten.

TECHNIEK
“Toen ik hem wegzette werkte alles nog!” Vocht, lage temperaturen en gewoon stilstaan kunnen allerlei vreemde problemen na de winterstop opleveren. Denk bijvoorbeeld aan een remlicht dat plotseling niet meer werkt om de contacten in de schakelaar gecorrodeerd zijn.

4. Controleer of alle verlichting werkt.
Rem- en knipperlichten in het bijzonder.

5. Check het peil van alle vloeistoffen (olie, koelvloeistof).

6. Geen druppellader gebruikt?
Dan zal de accu minder capaciteit hebben, met de multimeter even meten: minder dan 12 volt is slecht, alles boven de 13 volt gaat wel werken. Start hem niet helemaal leeg, beter om de accu eerst op te laden.

7. Met stip genoteerd: breng de banden op spanning.
Je zal verbaasd zijn hoeveel spanning banden kunnen verliezen in een paar weken of maanden.

8. Alkylaatbenzine als Ecomaxx gebruikt? Verstandig.
Heb je gewone benzine gebruikt dat kan die verouderd zijn met moeilijk starten als gevolg. Zo snel mogelijk een verse tank benzine halen.

9. Test naast de motor de remmen.
Plakken de remblokken niet en voelt het remhendel en -pedaal lekker hard aan?

10. Kijk onder de motor of er niets gelekt heeft.
Bij oudere motoren kunnen verharde oliekeerringen voor een plotselinge olielekkage zorgen. Voorvork oliekeerringen staan er bekend om.

KLEDING
Motorkleding die een winter lang in een vochtige ruimte als een garage of onverwarmde berging heeft gehangen zal vrijwel zeker aangetast zijn.

11. Inspecteer alle kleding goed op aanslag en schimmel.
Kijk of het “weer” er niet in zit. Vergeet ook je helm niet, in extreme gevallen kan daar een champignonkwekerij ontstaan zijn. Buiten goed luchten, grondig schoonmaken en vooral goed laten drogen.

12. Schoonmaakmiddelen
Er bestaan speciale schoonmaakmiddelen voor motorkleding die o.a. de waterdichte eigenschappen van materialen als GoreTex en Cordura niet aantasten.

13. Vergeet de handschoenen, protectoren en laarzen niet.
Leren kleding en laarzen vinden het heel fijn om eenmaal schoon weer in het (speciale leder-) vet gezet te worden.

RIJDEN
Natuurlijk sta je te trappelen om weer de weg op te gaan. Niks mis mee maar het is goed om zeker die eerste meters scherp te zijn. We vroegen Arjan Everink (hoofd opleidingen en Verkeer KNMV) waar je in het bijzonder op moet letten. Hij kwam met de volgende tips:

14 Houd rekening met elkaar.
Veel motorrijders gaan voor de eerste keer van het jaar de weg op. Gun jezelf de tijd om even te wennen aan de power van je motor.

15. Wennen.
Medeweggebruikers moeten ook weer wennen aan het feit dat er meer motorrijders op de weg zijn

16. Buitentemperatuur.
Het kan vooral ’s avonds nog gemeen koud zijn, houd daar rekening mee. Snelle afkoeling is gevaarlijk voor motorrijders omdat onder meer het reactievermogen erdoor verminderd wordt.

17. Laagstaande zon.
Laagstaande zon kan hinderijk en gevaarlijk zijn. In het vroege voorjaar heb je vaak te maken met een laagstaande zon aan het eind van de middag. Om daar zo weinig mogelijk last van te hebben, kun je ervoor zorgen dat je de zon in je rug hebt. Hoe dan? Voorbeeld: wil je bijvoorbeeld een rondje om het IJsselmeer rijden, dan kun je dat linksom of rechtsom doen. Rij je in de namiddag richting het westen, dan heb je de zon in je gezicht. Ga je richting het oosten, dan schijnt hij in je rug!

18. Slecht zichtbaar.
Die laagstaande zon is natuurlijk ook hinderlijk voor andere weggebruikers. Wanneer jij de zon in de rug hebt, heeft het tegemoetkomende verkeer die vol in het gezicht. Dat maakt jou weer slechter zichtbaar.

19. Veiligheidshesje.
Vertrouw er niet op dat je met een geel hesje opeens voor iedereen goed zichtbaar bent. Natuurlijk is er helemaal niets mis met het dragen van zo’n geel veiligheidshesje, maar het is geen honderd procent garantie dat je zichtbaar bent.

20. Heb plezier maar let goed op.
Motorkleding met goede reflecterende strepen blijkt in de praktijk goed te werken om de zichtbaarheid te verhogen We zouden het met al deze goede raad bijna vergeten, maar zorg vooral dat je plezier in het rijden hebt. Let goed op jezelf, je maten en al die andere wegebruikers die ook even moeten wennen aan het feit dat ze opeens de weg moeten delen met al die motorrijders die de afgelopen maanden onzichtbaar waren!

21 mei 2025

Deel dit artikel